Door DJ School Amsterdam
Onderstaande lijst bevat de belangrijkste begrippen voor DJ’s. Ze zijn onderverdeeld in apparatuur (alles over het mengpaneel, de draaitafels en RekordBox) en Track, Timing, Mixing en Image volgens onze Big Four methode. Heb je een andere vraag, aarzel dan niet en neem contact met ons op!
APPARATUUR
—————————————————————
DRAAITAFEL
Een draaitafel is een ander woord voor platenspeler. In DJ-termen wordt vaker over draaitafel gesproken, en dan wordt vaak een specifiek voor DJ-doeleinden gebouwde platenspeler bedoeld. Deze rolex day date mens rolex calibre 2836 2813 m128348rbr 0047 automatic heeft een iets andere aandrijfmechaniek en naald dan een ‘gewone’ platenspeler voor thuis. Daarnaast is van een DJ-draaitafel altijd de snelheid (traploos) aan te passen.
Met een draaitafel kan ook een DJ-mediaspeler worden bedoeld.
MEDIASPELER
In de DJ-wereld wordt met een mediaspeler over het algemeen een moderne, digitale draaitafel bedoeld waarmee je muziekbestanden kunt afspelen en aanpassen. In sommige gevallen is de mediaspeler een los apparaat, zoals de Pioneer CDJ-3000 speler. In dat geval kan je alleen DJ’en als je er twee hebt, én een mengpaneel. In andere gevallen is de mediaspeler een ‘alles in één’ set, bestaande uit twee spelers en een mixer, zoals de populaire Pioneer XDJ-RX3.
CONTROLLER
Een DJ-controller is een besturingsunit om te kunnen DJ’en met muziek die op je laptop staat. Je gebruikt een controller dus altijd in combinatie met je laptop en DJ-software zoals RekordBox, Serato of Traktor. DJ-controllers zijn er in vele soorten en maten en van goedkoop tot heel duur. Een van de populairste controllers voor beginners was de afgelopen jaren Pioneer DDJ-400, recent vervangen door de DDJ-FLX4.
STAND-ALONE
Een Stand-alone DJ-apparaat is een draaitafel of mediaspeler die werkt vanaf een USB-stick, en niet aan een laptop hoeft te zijn aangesloten om te kunnen DJ’en. In tegenstelling tot de goedkopere DJ-controllers zit hier dus een scherm op, waarop je ziet welke nummers je draait.
HEADSET
Een headset is een andere benaming voor een koptelefoon. In DJ-termen wordt vaker over een headset gesproken dan over een koptelefoon. Maar het is precies hetzelfde. Goede headsets om mee te DJ’en koop je grofweg vanaf 50 euro. Alom wordt in de DJ-wereld al heel lang de Sennheiser HD-25 als één van de beste koptelefoons gezien. Kijk HIER naar een beknopte review van de populairste headsets door onze DJ-docent Roeland.
DJ-SET
Met de DJ-set worden over het algemeen twee mediaspelers en een mengpaneel bedoeld. Of een alles-in-één set waarin alledrie zijn opgenomen, zoals een Pioneer XDJ-RX3.
Een hele andere betekenis van een DJ-set is een set die de DJ draait, dus de nummers die je draait als DJ.
DJ-GEAR
DJ gear is een algemene benaming voor de apparatuur die je nodig hebt om mee te draaien. Hieronder vallen een DJ-set (losse componenten of een alles-in-één set) en je koptelefoon. Bij een DJ-boeking wordt vooraf afgesproken of een DJ zelf gear verzorgt. Hiermee wordt over het algemeen de DJ-set bedoeld en niet de geluidsapparatuur.
DJ MONITOR
Een monitor of monitor-speaker is een standaard onderdeel van de DJ booth en is een speaker die van dichtbij op de DJ staat gericht. Deze is harder en zachter te zetten vanaf het DJ-mengpaneel en zorgt ervoor dat de DJ hetzelfde geluid hoort als er dansvloer te horen is. Hierdoor kan hij/zij de platen mixen zonder vertraging in het geluid en met een goed klankbeeld. In een kleine setting hoeft een monitor ook niet zo groot te zijn. Op festivals zijn monitors talrijk en sterk, om het geluid van de hoofdspeakers te kunnen overstemmen in de DJ-booth.
TOP-SPEAKERS
Top-speakers of ‘topjes’ zijn mobiele speakers, vaak op statieven. Ze kunnen op zichzelf goed genoeg zijn om een feestje mee te bouwen maar worden meestal gebruikt in combinatie met 1 of meer subwoofers die voor de bas zorgen.
SUBWOOFER
Een subwoofer is een een bas-speaker, die weinig of geen hoge en middelhoge tonen weergeeft. Deze worden altijd gebruikt in combinatie met (top) speakers die voor het hoog en mid zorgen. In kleine clubs en bars zijn meestal één of enkele subwoofers, bij festivals zijn er wel tientallen subwoofers om het basgeluid te versterken.
GELUIDSAPPARATUUR
In de DJ wereld worden met geluidsapparatuur of ‘geluid’ over het algemeen twee (of meer) (top)speakers, één subwoofer (of meerdere) en een monitor bedoeld.
DJ BOOTH
De DJ-booth is meestal de tafel of constructie waarop de DJ-set staat. Booth is engels voor ‘cabine’, ‘hok’ of ‘kraam’ en kan ook staan voor de ruimte waar de DJ in staat. De vaste onderdelen van een DJ booth zijn de DJ set en de monitor(en).
PIONEER
Pioneer is al jaren marktleider in de DJ wereld als het gaat om draai-apparatuur. Dat begon toen het 2001 als eerste een CD-speler maakte die kon functioneren als draaitafel. De CDJ-1000 had alle functies van de beroemde Technics 1200 platenspelers (op dat moment de standaard in de clubs) gedigitaliseerd voor draaien met CD’s.
De huidige clubstandaard, de CDJ-3000, heeft nog steeds grote gelijkenissen met de CDJ-1000 met als grootste verschil dat er nu geen CD’s meer in gaan maar een USB-stick.
Omdat Pioneer al zo lang de clubstandaard is, zijn ook de goedkopere en semi-professionele DJ-apparaten de populairste in hun soort.
TECHNICS 1200
Als er in DJ-kringen wordt gesproken over ‘de Technics’ dan worden de Technics draaitafels van het type SL-1200 bedoeld. Deze platenspelers waren in de jaren 70, 80 en 90 de clubstandaard voor DJ’s. DJ worden kon dan ook eigenlijk alleen als je thuis ook zulke draaitafels had om op te oefenen, want mixen met platen is een stuk moeilijker dan met de moderne apparatuur.
DENON
Denon is al sinds het begin van de CD-draaitafels een concurrent van Pioneer op de DJ markt. Met name in de begintijd van het draaien met CD’s was het dubbele deck van Denon vaak te vinden in bars en kleine clubs. Hoewel Pioneer altijd de standaard in de clubs is gebleven, heeft Denon in 2018 met de SC5000 een mediaspeler uitgebracht die zich kwalitatief goed kan meten met Pioneers topmodellen.
NUMARK
Numark is net als Pioneer en Denon producent van DJ-apparatuur. Numark is over het algemeen goedkoper dan Pioneer, maar bereidt je ook minder goed voor op het draaien met de clubstandaard, Pioneer. Daarnaast werkt Numark niet met RekordBox, het muziekprogramma van Pioneer waarmee veruit de meeste DJ’s hun muziek organiseren.
SERATO
Serato is DJ-software waarmee je nummers kan mixen. Het wordt vooral gebruikt in combinatie met goedkopere controllers van Pioneer. Ook is het (met name in de VS) een veelgebruikt programma in combinatie met een audio-interface, twee platenspelers en twee ‘dummy’ platen zodat het lijkt alsof je met platen draait, terwijl je er eigenlijk de MP3’s op je computer mee bestuurt. Naast Serato wordt ook het programma Traktor hiervoor gebruikt.
ABLETON
Ableton is één van de meest gebruikte programma’s voor het maken van dance muziek. Naast de bekende software Logic, QBase en Reason is Ableton in twintig jaar tijd een begrip geworden onder producers. Bij DJ School Amsterdam beschouwen we Ableton als het meest gebruiksvriendelijke programma om dance mee te maken en het meest toegankelijke programma als je begint als producer.
ALLES OVER DE DJ MIXER
—————————————————————
MENGPANEEL
Het mengpaneel (of ‘de DJ mixer’) staat tussen je draaitafels in en zorgt ervoor dat de kanalen van beide spelers kunnen worden gemixt. Het stuurt je geluid ook door naar de speakers, of naar een versterker waarna het alsnog naar de speakers gaat.
Op het mengpaneel zitten soms 3, 4 of 6 kanalen waardoor geluid uit verschillende apparaten kan worden doorgegeven, maar altijd minimaal 2. Ook zit er vaak een aparte ingang in om een microfoon op aan te sluiten.
Op je mengpaneel kan van ieder kanaal de klank worden beinvloed door de equalizer van ieder kanaal te gebruiken. Ook zitten er op ieder mengpaneel verschillende effecten die je kan loslaten op de afzonderlijke kanalen of op het algehele (‘master’) geluid dat uit je mixer komt.
De meest voorkomende mixer in discotheken is de Pioneer DJM-900NXS mixer. Dit is een vierkanaals mixer. Een andere veel voorkomende mixer in grote clubs is de Allen & Heath Xone 92.
FADER
Met een fader wordt één van de schuiven op de mixer of mediaspeler bedoeld. Het vaakst gaat het hier over de faders op het mengpaneel. Met de fader bepaal je het volume van de muziek die door dat kanaal komt. De Pitch-Fader zit op de mediaspeler (CDJ) en dient om de snelheid van de nummers aan te passen.
CROSSFADER
De crossfader zit op de meeste mixers onder de ‘normale’ verticale faders en ligt horizontaal op de mixer. Afhankelijk van de instelling maakt deze de linker of rechter speler hoorbaar door de mixer. De crossfader wordt vooral gebruikt bij turntablism en scratchen, om heel snel tussen de kanalen te kunnen switchen. Bij alle andere vormen van mixen wordt de crossfader over het algemeen niet gebruikt.
CUE (KNOP OP DE MIXER)
De Cue-knoppen boven de faders op de mixer zijn om te kiezen welk kanaal je hoorbaar maakt op de koptelefoon. Je kan meerdere kanalen aanklikken. Over het algemeen luistert een DJ alleen het nieuwe nummer op zijn koptelefoon terwijl de lopende plaat draait op de dansvloer. In sommige gevallen kies je ervoor om beide platen op je koptelefoon ‘aan’ te hebben, dit doe je met name als je geen monitor hebt en dus moet ‘beat-syncen’ op je koptelefoon.
FX
FX is een afkorting voor ‘effects’ en een verzamelzaam voor alle effecten die je kan toepassen op het geluid dat door de mixer loopt. Effecten zijn niet essentieel om toe te passen als DJ. Ze kunnen je wel helpen om de muziek levendiger te maken en soms ook om een bepaalde overgang soepeler te laten klinken. De meest gebruikte effecten zijn de Reverb, Echo en Filter.
REVERB
Reverb is een van de meest gebruikte effecten door DJ’s. Het betekent ‘galm’ en laat je muziek ruimtelijker klinken. Door je reverb langzaam open te draaien en in één keer dicht kan je energie toevoegen aan een mix of momenten in een nummer.
ECHO
Echo is een korte herhaling van de geluiden in je tracks. Een echo van een halve of kwart tel kan energie toevoegen aan je nummer of mix. Je hebt als DJ echo altijd maar een paar tellen ‘aan’ staan en sluit de echo altijd op ‘de één’ van een maat. Een echo kan ook bruikbaar zijn bij een drop-mix.
FILTER
Een filter haalt bepaalde elementen weg uit het nummer dat de DJ draait. Een filter kan het ‘laag’ wegfilteren (vaak naar een climax toe) of juist het ‘hoog’, wat vaker gebeurt om een nummer te laten verdwijnen.
DE DRAAI APPARATUUR
—————————————————————
CDJ
CDJ staat voor Compact-Disc-Jockey en is de typeaanduiding van de belangrijkste Pioneer mediaspelers. Sinds 2001 maakte Pioneer deze draaitafels voor CD’s, tegenwoordig kunnen er geen CD’s meer in maar houdt het merk wel vast aan de aanduiding CDJ.
XDJ
XDJ is de typeaanduiding van een aantal Pioneer mediaspelers, waarbij van het begin af aan alleen nog maar met USB kon worden gedraaid. De XDJ-RX was een revolutie in DJ-land omdat dit alles-in-één apparaat voor het eerst de mogelijkheden van de duurdere CDJ’s voor een veel lager bedrag bereikbaar maakte.
CDJ-2000NXS2
De Pioneer CDJ-2000NXS2 was sinds 2016 de standaard voor DJ’s om mee te draaien in de clubs. Deze ging vaak vergezeld van de DJM-900NXS mixer.
CDJ-3000
De Pioneer CDJ-3000 is het meest recente topmodel in de Pioneer CDJ-reeks en kwam uit in 2020. Vanwege de corona-crisis werd dit model niet direct de clubstandaard al is de verwachting dat dat de komende jaren wel het geval zal zijn.
CUE (KNOP OP DE SPELER)
De Cue-knop op de CDJ of XDJ-spelers (niet te verwarren met de Cue-knoppen op de mixer) zit boven de Play-knop en dient om terug te gaan naar het begin van de track of een ander eerder opgeslagen punt. Ook maak je een nieuw startpunt in een nummer door op de Cue-knop te drukken nadat je op pause hebt gedrukt.
Vaak zie je dat DJ’s vlak voor het mixen met hun hand ritmisch tikken op de Cue-knop. Dat is nergens voor nodig, maar geeft de DJ wel een gevoel van goed voorbereid zijn op het timen met de play-knop. Dat tikken is ook de reden dat de Cue-knop vaak het eerste is dat stuk gaat aan een CDJ of XDJ-speler.
HOT CUES
Hot Cue’s zijn door de DJ zelf vooraf ingestelde punten in nummers, waar je met de Hot Cue-knoppen op de mediaspeler in één keer naar toe kan springen. Doe je dit goed getimed en in het ritme, dan kan je op deze manier gedeeltes van nummers overslaan.
In housemuziek (en gerelateerde genres zoals Techno) worden Hot Cue’s over het algemeen niet gebruikt om naartoe te springen, maar om bepaalde momenten te markeren voor houvast bij het mixen.
LOOPEN (LOEPEN)
Loopen (spreek uit: loepen) is het herhalen van een stukje muziek. Loopen doet een DJ meestal met 4 of 8 beats maar kan ook korter of langer. Al vanaf het begin van de digitale DJ-sets bestaat de loop-functie.
Loopen kan erg handig zijn om een nummer met een korte intro in te mixen. Zo maak je onmixbare nummers mixbaar. Het kiezen van de beste loop in een intro is een kunst op zich. Bij housemuziek is het vrij simpel en volstaat een automatische loop. Bij andere genres kan ook een zelfgemaakte loop die niet ‘op de één’ begint of een loop van 1 tel je nummer mixbaar maken.
Veel beginnende DJ’s gebruiken de loop functie te vaak en ontwikkelen daardoor minder goede mixing skills. Leren mixen doe je daarom in eerste instantie vooral zonder de loopfunctie te gebruiken.
PITCH (FADER)
De pitch-fader zit op de draaitafel of mediaspeler en dient om een nummer sneller of langzamer te zetten.
Tot de komst van de digitale draaitafels kon je dat maar beperkt aanpassen, en moest je dus uit je hoofd een heleboel platen kennen die ongeveer even snel waren als het nummer dat liep. Tegenwoordig kan je op de moderne mediaspelers extreme tempoverschillen overbruggen.
MASTER TEMPO
Master Tempo zorgt ervoor dat een nummer altijd klinkt zoals het gemaakt is, ook al verander je de snelheid. Je krijgt dus bijvoorbeeld nooit piepstemmetjes als je de plaat versneld. Ook is het niet hoorbaar in de plaat als je deze een duw geeft of afremt bij het beatmatchen.
Bij de eerste generaties CDJ’s was het goed hoorbaar wanneer Master Tempo aan stond, omdat de muziek een trillerig geluid ging maken. Tegenwoordig hebben DJ’s Master Tempo eigenlijk altijd aan staan.
MEMORY KNOP
Memory-punten zet je door een Cue-punt te zetten en dat voor alle volgende keren vast te leggen met de Memory knop. Dit doe je om een nummer op een ander moment te starten dan aan het begin. Je kunt je CDJ/XDJ en USB-stick zo instellen dat je nummer altijd begint op het door jou ingestelde memory punt. Memory punten kan je zowel op de mediaspeler als in je RekordBox maken en opslaan.
Om te beginnen op een ander punt dan aan het begin wordt ook vaak een Hot Cue gebruikt, al is dat een stuk minder prettig werken en komt dat vooral omdat veel beginnende DJ’s de Memory-functie niet kennen.
JOG WHEEL
Het Jogwheel zit bovenop de mediaspeler en dient hoofdzakelijk om je nummers ‘in sync’ te krijgen en houden. Het is overgenomen van de platenspeler maar stuurt natuurlijk geen rond draaiend mechanisme meer aan. Je kunt er ook mee scratchen, mits je het apparaat in de vinyl-modus zet.
CDJ-MODUS
Je kunt op de moderne mediaspelers kiezen of je het Jogwheel in de CDJ-mode of in Vinyl-mode zet. Beide hebben voor- en nadelen. In de vinyl-modus kan je er onder andere mee scratchen, maar net als een platenspeler alleen aan de zijkant bijsturen voor het beatmatchen. Gebruik je hem in de CDJ-modus kan je het gehele plateau gebruiken om te beatmatchen en hoor je een handig stotterend geluid wanneer je op pauze drukt. Hiermee kan je heel exact je startpunt bepalen. Leren draaien in de CDJ-modus verkort de leercurve voor het beatmatchen aanzienlijk.
SYNC FUNCTIE
De Sync-functie is bedoeld om twee platen automatisch ‘in sync’, dus gelijk te laten lopen. Ook wanneer je de nieuwe plaat niet ‘op de beat’ start trekt de sync-functie de platen gelijk.
De Sync-functie is onder DJ’s omstreden, want voordat deze functie er was kon je alleen DJ worden als je op gehoor kon ‘syncen’. Het kostte jaren voordat je hier heel goed in was. Ook is de Sync-functie (nog) niet zo goed ontwikkeld dat je er als DJ altijd op kunt vertrouwen.
Ook moet je om de Sync-functie te kunnen gebruiken van al je muziek checken of de software van RekordBox de beats van je nummers goed heeft geanalyseerd en is het bij muziek van vóór 1985 (toen de beat nog door een drummer werd ingespeeld) überhaupt niet mogelijk om op de Sync-functie te vertrouwen. Veruit de meeste DJ’s ‘syncen’ dus nog steeds op gehoor en hebben deze functie nooit aan staan.
QUANTIZE
De Quantize functie is bedoeld om je te helpen om je Cue-punten, Loops en Hot Cues ritmisch correct toe te passen. De functie kan handig zijn als je gaat loopen of een Hot Cue aantikt in het nummer waar mensen op staan te dansen. Maar de functie werkt alleen als je muziek accuraat is geanalyseerd is door RekordBox en als je altijd alles ‘op de tel’ wil doen. In andere gevallen kan de Quantize je juist tegen werken en moet die functie dus niet aan staan.
A.CUE (AUTOMATIC CUE)
De A.Cue (Automatische Cue) zorgt ervoor dat ieder nummer dat je in laadt, klaar gaat staan om te draaien en niet meteen gaat spelen. De mediaspeler maakt dan automatisch een Cue-punt aan. Dat punt is niet op 0.0 maar op het eerste punt waar muziek te horen is (afhankelijk van je instellingen). Bij housemuziek betekent dit dat je nummer bijna altijd op de eerste tel klaar wordt gezet om te gaan mixen. De A.Cue zit vaak naast de display onder dezelfde knop als Time-knop. In principe staat deze functie altijd aan.
REKORDBOX
—————————————————————
RekordBox is het muziek organisatieprogramma van Pioneer. Hierin organiseren de meeste DJ’s hun muziek, alvorens die op hun USB terecht komt. Ook kan je in RekordBox vooraf loops, Hot Cue’s en Memory punten zetten. RekordBox is een gratis programma. Koop je een controller die werkt in combinatie met RekordBox, dan is het programma ook je virtuele draaitafel. Je gebruikt dan niet de gratis versie, maar de betaalde variant die je bij veel Pioneer controllers krijgt meegeleverd.
SYNC MANAGER
De Sync-manager is een onderdeel van RekordBox waarmee je jouw collectie of wijzigingen daarin over zet naar je USB-stick. Veel nieuwe gebruikers van Rekordbox gebruiken ‘Map exporteren’ om dat te doen, maar dat leidt tot problemen.
DE DRAAITAFEL
—————————————————————
VINYL
Vinyl is het materiaal waarvan een plaat is gemaakt. Het maken van een plaat is een ingewikkeld chemisch proces waarbij meerdere (grond) stoffen worden gebruikt, maar het eindresultaat noemen we simpelweg vinyl. Iemand die veel naar platen speurt wordt ook wel een ‘vinyl junkie’ genoemd. In de jaren 2000 werd het draaien met vinyl bijna in zijn geheel overgenomen door het draaien met CD’s. Er is echter nog altijd een grote, groeiende beweging van DJ’s die met platen draaien en ‘vinyl only’ only avonden worden nog steeds op veel plekken gehouden. DJ School Amsterdam geeft ook les in draaien met vinyl.
TURNTABLISM
Turntablism is een vorm van DJ’en waarbij de DJ door middel van scratchen en snelle nummerwisselingen zijn/haar technisch vernuft met draaitafels laat zien. Dit komt voort uit de Amerikaanse Hip-Hop-beweging van de jaren 80. In de clubs is Turntablism niet (meer) prominent aanwezig maar wereldwijd worden hier nog steeds in vele landen competities in gehouden.
12-INCH
Een 12″ (twelve-inch) is de uitgebreide versie van een ‘single’ op plaat. Net zoals nu op Spotify werden er vroeger singles uitgebracht, maar dan op plaat. DJ’s wilden altijd de 12″ versie van zo’n single hebben; die heeft het formaat van een langspeelplaat en bevatte meestal een 12″- of Extended versie en/of meerdere remixes van het betreffende nummer.
Omdat er slechts één of twee nummers per kant op een 12″ staan, is er veel meer ruimte voor de groeven dan op een LP (langspeelplaat), wat de geluidskwaliteit ten goede komt en er ook voor zorgt dat de naald beter in de groeven bleef liggen bij het scratchen en beatmatchen dan bij een LP of 7″ single.
12″ dansplaten van tussen grofweg 1980 en 2000 zijn bij DJ’s nog steeds zeer gewild omdat ze vaak muziek bevatten die nooit is gedigitaliseerd voor CD of internet.
7–INCH
Een 7″ (seven-inch) single was de ‘gewone’ of radio-versie van een single, met daarop de albumversie van een nummer. Op de B-kant stond vaak een ander nummer van hetzelfde album. 7″ Singles zijn voor DJ’s moeilijker te draaien dan 12″ omdat de groeven smaller zijn en de naald dus makkelijk overslaat naar een andere groef bij het beatmatchen.
LP
Een LP (langspeelplaat) is een ander woord voor een album op vinyl. Tot de invoering van de CD, rond 1985, werd alle muziek uitgebracht ‘op plaat’. Artiesten brachten in principe langspeelplaten uit, waarvan de beste nummers ook uitkwamen op 7″ en/of 12″. DJ’s draaiden maar zelden vanaf LP omdat de groeven dicht op elkaar liggen, en de beste nummers meestal toch op single uitkwamen.
BACKSPIN
Een backspin is een effect met een plaat, waarbij de DJ het lopende nummer in tegengestelde richting onder de naald door trekt alvorens het geluid van dat kanaal uit te doen en een nieuw nummer in te starten. Ook met de hedendaagse CDJ’s en XDJ’s is dit effect te simuleren. Een backspin was vroeger een veelgebruikte manier om een nummer te stoppen als je geen betere uitweg wist. Tegenwoordig hoor je de backspin bijna niet meer omdat de moderne draaitafels veel meer opties geven om toch een mooie overgang te maken tussen ‘moeilijke’ nummers.
TRACK/MUZIEK
—————————————————————
DE GENRE GIDS
Om je wegwijs te maken in de verschillende dance-genres hebben we deze lijst gemaakt. Zo weet je voor altijd onder welk genre iedere plaat valt en hoe die genres zijn ontstaan.
OLD SCHOOL
Old-School is een term die wordt gebruikt voor oude, maar credible muziek die bij het beste uit z’n genre hoort. De term wordt vooral gebruikt in Hip-Hop en R&B en doelt dan op de jaren 80 en 90. Bij House verwijst Old School meestal naar de eerste vormen van house uit eind jaren 90 en begin 2000.
DOWNLOADEN
Sinds de oprichting van muziek-deelwebsite Napster in 1999 is het voor DJ’s vrij gemakkelijk om gratis aan muziek te komen. Van de ene op de andere dag hoefde je als DJ niet meer naar de platenzaak. Na Napster kwamen onder meer LimeWire en Kazaa. Al die apps waren natuurlijk illegaal, want muziek is niet gratis. Toch zijn er nog steeds manieren om voor niks aan je muziek te komen. Bij DJ School Amsterdam stimuleren we DJ’s om ‘gewoon’ te betalen voor hun muziek. Omdat je dan zeker weet dat je nummers altijd de beste geluidskwaliteit hebben, maar veel belangrijker: omdat de maker van de muziek beloond moet worden voor zijn werk. Door gratis (illegaal) te downloaden beschadig je de muzikanten waar je juist zo’n fan van bent.
BEATPORT
Beatport.com is de populairste website onder DJ’s om muziek aan te schaffen. Je kunt hier heel goed scrollen en doorklikken op labels, artiesten en remixers waardoor je altijd de pareltjes binnen jou stijl kan vinden. Naast Beatport zijn Traxsource en iTunes populair onder DJ’s.
TIMING
—————————————————————
BREAK
Een break kan bij DJ’en twee dingen betekenen. In Housemuziek is een break het moment waarop de beat of ritmesectie wegvalt, en het nummer (opnieuw) zonder beat gaat opbouwen naar een ‘drop’. Het mixen van twee platen doe je in principe niet in de break.
Een andere betekenis voor break is een stukje gedrumd ritme van 4 of 8 tellen. Dit wordt met name gebruikt als het gaat over het sampelen van stukjes van ritmes uit funk- en soulnummers uit de jaren 60 en 70.
DROP
De ‘drop’ is het moment dat de beat en/of de hele ritmesectie van een nummer begint of terug keert na opbouw of break.
DE DANCEFLOOR MATRIX
De Dancefloor Matrix is de benaming van DJ School Amsterdam voor de zichtbare en onzichtbare factoren die een rol spelen bij het kiezen van de juiste plaat op het juiste moment. Dit bestaat onder andere uit het energieniveau en de sfeer, en wordt mede bepaald door de achtergrond van je publiek, hun geslacht, afkomst, leeftijd en vele andere zaken. Wanneer je als DJ ‘de matrix ziet’ betekent dat, dat je steeds weet welke plaat het beste volgt op de plaat die aan staat om het meeste uit je publiek te halen
ENERGIE NIVEAU
Het energieniveau van een nummer bepaal je zelf, op basis van je gevoel. En het is altijd in verhouding met de rest van wat je draait. Als DJ ben je de hele avond de manager van het energieniveau in de club. Althans wat de muziek betreft. Je moet hier dus de totale controle over hebben. Dat lukt alleen wanneer je je muziek heel goed hebt georganiseerd op basis van de energie niveau’s.
Als jij van hele stevige EDM houdt, dan zijn jou nummers in de lagere energie juist heel heftig voor een DJ die soul draait. De stevigste nummers van een Deephouse DJ zijn voor een Techno DJ juist weer heel relaxt. Iedereen plaatst zijn nummers dus zo in zijn collectie zoals het voor hem of haar het beste past. Zo lang jij voor jou publiek maar de beste opbouw van een avond kan verzorgen en altijd ‘in control’ bent.
MIXING
—————————————————————
BPM
De BPM (Beats per minute) geeft de snelheid van een nummer aan. Het aantal tellen in een minuut bepaalt de snelheid. Sinds de eerste digitale draaitafels kan je in de display zien hoe snel een nummer gaat. De meeste DJ’s zetten deze eerst in getallen gelijk alvorens via de koptelefoon te checken of dat inderdaad klopt. Omdat de BPM-tellers steeds beter worden checken veel DJ’s dit überhaupt niet meer.
Naast de BPM staat op de meeste DJ-apparatuur ook het percentage vermeld waarmee je het nummer vertraagt of versnelt. Dit is belangrijke informatie, omdat er grenzen zijn aan wat je met een nummer kan doen. Bij housemuziek ligt die marge grofweg tussen de min één (langzamer) en plus drie procent (sneller).
Over het algemeen verruimt die marge wanneer de muziek trager is en versmald dat bij snellere muziek. R&B kan je dus vaak best tot 7 procent versnellen, maar bij Drum ‘n’ Bass moet je dat zeker niet doen. Verder draait een DJ zijn muziek voor dansend publiek eigenlijk altijd sneller dan het origineel (gemiddeld tussen de +1 en +3 procent) en zelden langzamer.
BEATS SYNCEN (BEATSYNCEN)
Beatsyncen is het gelijk krijgen van de BPM (Beats per minute, snelheid) van twee nummers. Tegenwoordig is dat met de moderne draai apparatuur makkelijk: de BPM van de platen wordt meteen in beeld weergegeven. Maar, er is ook muziek die niet goed is geanalyseerd of in tempo varieert. In dat geval moet je op je gehoor beatsyncen, iets wat met platenspelers altijd moest. Het is wijsheid om ook met de moderne apparatuur alert te zijn op snelheidsverschillen. Als DJ dien je die altijd op te kunnen lossen, ook als de BPM-indicator je in de steek laat.
BEATMATCHEN
Beatmatching is zorgen dat twee platen exact synchroon lopen op het moment dat je ze mixt. Dit is voor veel (beginnende) DJ’s het spannendste deel van de DJ technieken. Vaak moet een nieuwe plaat een klein beetje naar achter of naar voren worden gecorrigeerd op het moment dat de faders van beide nummers omhoog zijn. Om hierin nooit de verkeerde keuze te maken zijn er specifieke oefeningen die we je leren in de DJ Basis Cursus. De ‘Sync-functie’ van veel moderne apparatuur is een redelijk hulpmiddel om altijd goed te beatmatchen, maar werkt bij lange na niet zo goed als een (getraind) DJ oor.
KEY
Key betekent de toonsoort van een nummer. Een toonsoort is de familie van bij elkaar horende noten (tonen), en die vormen een akkoord. Dat akkoord is het uitgangspunt van het hele nummer. Er komen meestal meer akkoorden in een nummer voor, maar het nummer begint en eindigt met het akkoord dat de Key bepaalt.
Een beatmix tussen twee nummers is extra mooi wanneer beide nummers in dezelfde toonsoort staan. Je ziet de key van een nummer altijd in beeld staan bij het draaien. Echter, een nummer kiezen op basis van de key is in de meeste gevallen geen prioriteit.
Daarnaast is de key die je in beeld ziet staan in RekordBox of op je speler, heel vaak niet de juiste. Controleer dus altijd op je gehoor of de toonsoorten wel echt matchen voordat je gaat mixen. We hebben hier op de site een handig artikel over wanneer ‘mixen in key’ voor een DJ relevant is en wanneer niet.
4
Vier is een belangrijk getal voor DJ’s omdat een maat in hedendaagse dance (bijna) altijd vier tellen duurt. We spreken dan van een vierkwartsmaat.
8
Muzikanten tellen bij het spelen vaak tot vier, maar DJ’s tellen in principe tot acht bij het volgen van de muziek. Dit is omdat de meeste baslijnen en melodieën acht tellen (twee maten) duren. Een patroontje van acht is dus over het algemeen makkelijk te onderscheiden.
16
Zestien wordt vaak onterecht aangezien als een belangrijk getal voor DJ’s. Zestien tellen is vier maten (van vier tellen). Veel DJ’s die niet goed hebben leren tellen, starten na 16 tellen in een blok van de muziek in de oude plaat, hun nieuwe plaat in om te mixen. Dit leidt in veel gevallen tot een mix die niet goed klinkt. Bij het mixen van Top-40 en Hip-Hop/R&B kan 16 wel relevant zijn, maar alleen als je bewust bent van het veel belangrijkere getal 32.
32
32 Is het heilige getal voor DJ’s. 32 Tellen is namelijk de lengte van bijna alle ‘blokken’ in populaire (dans)muziek. Een couplet en een refrein zijn al vele decennia over het algemeen altijd 32 tellen, van pop en Urban tot rock en dance. In Housemuziek bestaan eigenlijk alleen maar blokken van 32, of een veelvoud van deze blokken.
Bij het mixen ‘stapel’ je altijd je blokken van 32 recht op elkaar, zodat ‘de één’ van het ene nummer altijd samenvalt met die van het andere nummer. Zo creëer je logica voor de dansvloer.
DROP-MIX
Een dropmix is een onmiddellijke overgang tussen twee nummers, zonder overlap. Een dropmix is een veelgebruikte manier van mixen bij nummers die niet goed te beatmixen zijn, of die zo’n uitgesproken of herkenbare intro hebben dat ze op zichzelf de meeste impact op de dansvloer hebben. En dropmix is ook een goede manier om als DJ van tempo te wisselen.
BEATMIX
De Beatmix is het meest voorkomende type mix dat DJ’s maken om twee nummers te verbinden. Door het gelijk trekken van de BPM’s en het ‘stapelen’ met blokken van 32 gaan de nummers zo soepel mogelijk in elkaar over.
EFFECT MIX
Als een drop-mix of beatmix beide niet het gewenste resultaat geven bij een overgang, kan je kiezen voor een mix met bepaalde geluidseffecten. Bijvoorbeeld door het oude nummer weg te ‘filteren’ voordat je de nieuwe start, of door met een echo het oude nummer te laten verdwijnen. Ook een loop (loep) kan helpen om een effect-mix mooi te laten uitkomen.
IMAGE
————————————————————–
ARTIST DEVELOPMENT
Artist Development is de verzamelnaam voor activiteiten die van jou een boekbare artiest maken. Hieronder vallen je online presence, maar ook je offline-activiteiten zoals netwerken en zaken als boekhouding en een bedrijfsplan. Wij begeleiden intensief bij Artist Development, zowel voor DJ’s als Producers.
PRESS-KIT
Een Press-Kit of EPK (Electronic Press-Kit) is je gebundelde promotiemateriaal, zoals je bio, foto’s en afdrukken van alles wat jou goed weergeeft als artiest. Een EPK is tegenwoordig gangbaarder dan een fysieke press-kit, ook al is het altijd goed om visitekaartjes of USB-‘s bij je te hebben om jezelf te kunnen promoten. In je EPK is het van belang dat je een hoogwaardige bio hebt en hoge kwaliteit foto’s. Voor alle zaken in je EPK kan je terecht bij DJ School Amsterdam.
————————————————————–
Alle bovenstaande zaken worden uitgebreid toegelicht in onze 1-op-1 DJ- en Producer lessen. Kijk bij ons cursusoverzicht om te zien in welke les of pakket we je vragen het beste kunnen beantwoorden.